By Erich Küster

Show description

Read Online or Download Die Schlange in der griechischen Kunst und Religion PDF

Similar theology books

Some Later Medieval Theories of the Eucharist: Thomas Aquinas, Gilles of Rome, Duns Scotus and William Ockham

How can the physique and Blood of Christ, with no ever leaving heaven, become fairly current on eucharistic altars the place the bread and wine nonetheless appear to be? 13th and fourteenth century Christian Aristotelians suggestion the reply needed to be "transubstantiation. "
Acclaimed thinker, Marilyn McCord Adams, investigates those later medieval theories of the Eucharist, targeting the writings of Thomas Aquinas, Giles of Rome, Duns Scotus, and William Ockham, with a few connection with Peter Lombard, Hugh of St. Victor, and Bonaventure. She examines how their efforts to formulate and combine this theological datum provoked them to make major revisions in Aristotelian philosophical theories in regards to the metaphysical constitution and placement of our bodies, variations among substance and injuries, causality and causal powers, and basic forms of switch. environment those advancements within the theological context that gave upward thrust to the query attracts cognizance to their understandings of the sacraments and their function, in addition to to their understandings of the character and future of human beings.
Adams concludes that their philosophical variations have been regularly now not advert hoc, yet systematic revisions that made room for transubstantiation whereas permitting Aristotle nonetheless to explain what quite often and of course occurs.

Hugh of Saint Victor

Born in Saxony in 1096, Hugh grew to become an Augustinian monk and in 1115 moved to the monastery of Saint Victor, Paris, the place he spent the rest of his existence, finally changing into the top of the college there. His writings disguise the full diversity of arts and sacred technological know-how taught in his day. Paul Rorem bargains a uncomplicated advent to Hugh's theology, via a entire survey of his works.

The Turnings of Darkness and Light: Essays in Philosophical and Systematic Theology

This selection of essays, written among 1975 and 1987, covers issues together with the doctrine of analogy, the Trinity, theological realism, the problims of evil and affliction, ecclesiology, and the so-called theistic proofs. the sooner writings relect the author's education as a thinker within the Anglo-Aamerican analytic culture.

Extra info for Die Schlange in der griechischen Kunst und Religion

Example text

Daß eine derartige Übersicht niemals eine vollständige, erschöpfende sein kann, ergibt sich naturgemäß aus dem enormen Umfang der so zerstreuten und vielfach noch unedierten Erzeugnisse antiker Kultur und aus dem durch die fortgesetzten Ausgrabungen mit jedem Tage neu anschwellenden Material. — Wie wir oben sahen, legen die plastischen Schlangen in den Händen oder um den Leib der kretischen Idole Zeugnis ab von dem ältesten in griechischem Gebiete nachweisbaren Schlangenkult; und man sollte nach anderen Analogien erwarten, daß sich die kretische Kleinkunst, besonders die Keramik, dieses Schlangenmotivs bemächtigen würde.

Diese archaischen freiplastischen Schlangen sind zumeist in vorzüglicher Stilisierung gebildet und haben oft sehr fein gravierte Innenzeichnung. Hier tritt 1 S. Arch. Anz. 1894, 116, altgriech. Fibel ans Thisbe. Ζ. B. Wide, Arch. Jahrb. XY 1900, 53 Fig. 113; Arch. Anz. 1895, 225 u. sonst. 8 Ζ. B. Perdrizet Fouüles de Delphes 1909, 74. 76. 88. 91; Annual of Brit. School at Athens XY 1908/9, Tf. IX14 u. 18; Fnrtwängler, Bronzen τ. 55 no. 906 ff. 918; Babelon Cat. Bronces Bibl. Nation. 1895 mo. 1446/7; De Bidder Cat.

Eigentliche Schlangen finden sich auf mykenischen Vasen,, wie bereits hervorgehoben wurde, nur in stilisierter Form,. Fig. 19 Fig. 20 und zwar in der erwähnten älteren Darstellungsform der beiderseits mit Punkten eingefaßten einfachen oder doppelten Schlangenlinie (s. Fig. 19): Waldstein Argive Heraeum Π 1905· Tf. 51, 12 (Zeit des mattfarb. myk. Stiles); Waldstein Arg. Eer. II 1905 Tf. 52 no. 5 aus Argos, zweiter myken. Stil 32 Ε. Küster (s. Fig. 20), auf dem Ton feiner Überzug, auf welchem braunrot gemalt ist.

Download PDF sample

Rated 4.95 of 5 – based on 13 votes